Thuis laden (I)

Laadmogelijkheden voor thuis

Om je EV thuis – of meer algemeen op privéterrein – te kunnen laden, heb je een standplaats voor je EV nodig en bij voorkeur een laadpunt (Mode 3). Is er geen laadpunt, dan kan je een gewoon stopcontact gebruiken (Mode 2), maar dat gaat traag en lukt niet altijd en overal.

Enkele beknopte richtlijnen kan je terugvinden in volgende folder. Voor meer gedetailleerde informatie kan je hieronder en op de volgende pagina's terecht.

Checklist: keuze van een laadpunt voor thuis (Mode 3)

 

Laden_via_laadpunt_thuis

Heb je een eigen standplaats voor je EV, dan kan je een Mode 3-laadpunt aanschaffen. De plaatsing is werk voor een specialist, je laat dit best door een elektro-installateur uitvoeren. Achteraf moet je elektrische installatie gekeurd worden door een erkende keurder. Je kan aan de installateur vragen dat hij een afspraak regelt.

Bij de keuze van een laadpunt moet je onder andere hieraan denken:

  • Waar moet het laadpunt komen?
    • Voldoende dicht bij je EV, want een verlengkabel gebruiken is verboden
    • Waar zit het stopcontact van je EV? Parkeer je meestal vooruit of achteruit?
    • Wil je het laadpunt tegen de muur of op een paal?
  • Wil je een vaste laadkabel of een laadpunt met stopcontact type 2?
    • Een vast kabel heeft het voordeel dat hij altijd bij de hand is
    • maar het nadeel dat je alleen EV’s kan laden waarop de EV-connector past
  • Wat is het maximaal laadvermogen dat mijn EV aankan?
    • Het heeft weinig zin om een krachtiger laadpunt te kiezen (tenzij je in de toekomst een EV met groter laadvermogen wil kopen)
  • Wat is het maximaal vermogen van mijn elektrische installatie?
    • Als er niet veel overschot is, kan je tijdens het laden weinig of geen andere elektrische toestellen gebruiken
    • Er bestaan “slimme” toestellen die je verbruik in de gaten houden en het laden aanpassen zodat je nooit teveel vraagt
    • Wil je meer dan één wagen tegelijk kunnen opladen? Voor parkings e.d. met meerdere laadpunten bestaan er oplossingen om het beschikbare vermogen over de laadpunten te verdelen
    • Je kan eventueel een verzwaring aanvragen bij je distributienetbeheerder (in Vlaanderen is dat Eandis of Infrax)
  • Wil je driefasig laden?
    • Elektriciteit is monofasig of driefasig
    • Monofasig laden via een laadpunt (Mode 3) kan altijd
    • Als je driefasig wil laden, dan moet zowel je installatie als je laadpunt, je laadkabel en je EV dit toelaten
  • Op welk soort elektriciteitsnet ben ik aangesloten?
    • Waarom dat belangrijk is, leggen we hier uit
  • Wil je weten hoeveel elektriciteit er per laadbeurt verbruikt wordt?
    • Dat kan nuttig zijn, bijvoorbeeld om andere gebruikers te kunnen factureren
    • Dan moet het laadpunt die mogelijkheid bieden
  • Zoals alle elektrisch materiaal dat in Europa verkocht wordt, moet het laadpunt voorzien zijn van de CE-markering
  • Het laadpunt moet geschikt zijn voor de omgeving waarin het geplaatst wordt (vb. binnen of buiten)
  • Elk laadpunt moet beschermd worden door een aparte differentieelstroomschakelaar van 30 milli-ampère (mA) of minder. De installateur moet daarvoor zorgen
  • Zoals gezegd moet je elektrische installatie gekeurd worden na de installatie van een laadpunt

 

Checklist: laden via een stopcontact (Mode 2)

Wanneer er geen laadpunt beschikbaar is en de snelheid geen rol speelt, dan kan je in veel gevallen laden via een gewoon, huishoudelijk stopcontact (Mode 2).
 

Huishoudelijk stopcontact met aarding

Huishoudelijk stopcontact met aarding

Let daarbij op volgende punten:

  • Je moet je EV voldoende dicht bij het stopcontact kunnen parkeren. Het  gebruik van een verlengkabel of stekkerdoos wordt sterk afgeraden, want die zorgen voor extra verliezen en kunnen te warm worden. Als je toch een verlengkabel of kabelhaspel wil gebruiken, moet die volledig afgerold worden! De temperatuur in een opgerolde kabel wordt immers ontoelaatbaar hoog, zelfs bij een laadstroom van maar 10A
  • Je hebt een Mode 2-laadkabel nodig

Thuis_laden_via_stopcontact

Laden via een stopcontact (Mode 2)

  • Met een gewoon, huishoudelijk stopcontact, moet de laadstroom beperkt blijven tot 10 A. Kijk na of je laadkabel deze begrenzing bevat
     
  • Vanaf 1 januari 2018 moeten alle Mode 2-laadkabels een beveiliging bevatten tegen een foutstroom van 6 mA DC of meer. Als je daarvoor nog een Mode 2-laadkabel koopt, neem je er best een die deze beveiliging al bevat
     
  • De elektrische installatie in haar geheel en het stopcontact in het bijzonder moeten in goede staat zijn
     
  • Het stopcontact moet een aarding hebben
     
  • Bij een beperkt aantal EV’s is ook een zogenaamde “nulgeleider” vereist. Dat geldt ook voor sommige laadkabels voor Mode 2. Meer uitleg daarover vind je hier

Als je twijfelt, kan een elektro-installateur je helpen.