Prijsindicatie en fiscale voordelen

Hoeveel kost een laadbeurt thuis?

Om te weten hoeveel een laadbeurt thuis kost, moeten we een aantal veronderstellingen maken. Reken op ongeveer 5 euro per 100 km. Daarvoor krijg je minder dan 4 liter benzine of diesel.

Hoe zijn we aan dit cijfer gekomen?

  • We vertrekken van een gezin met een gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik zonder EV van 3500 kWh. Voor de eenvoud rekenen we met het enkelvoudig tarief
     
  • Volgens de V-test van de VREG (juli 2017, postcode 2480) bedraagt de elektriciteitsfactuur 1025 euro per jaar bij de goedkoopste leverancier (het sociaal tarief niet meegerekend).
     
  • Nu koopt dat gezin een EV dat 17 kWh per 100 km  verbruikt en waarmee ze 20 000 km per jaar rijden. Dat betekent een verbruik van 3400 kWh per jaar. Als ze altijd thuis opladen met een rendement van 90%, dan bedraagt hun meerverbruik 3778 kWh
     
  • Volgens de V-test van de VREG komt er 1028 euro bij de elektriciteitsfactuur bij. Dat komt neer op 0,272 euro per kWh. Bij een verbruik van 17 kWh per 100 km geeft dat 4,6 euro per 100 km
     

Onderhoudskosten

Het onderhoud van een EV is veel eenvoudiger dan van een benzine- of dieselwagen. Dat komt omdat een EV geen motorolie, oliefilter, luchtfilter, bougies of V-riemen heeft. Verder zijn er ook veel minder bewegende onderdelen in de motor waardoor die minder slijtagegevoelig is. Een EV gebruikt meestal een vrij eenvoudige transmissie, zonder versnellingsbak noch koppeling. Klassieke pannes zoals motorolielekkage, verkeerde brandstof tanken, slippende koppeling, een kapotte uitlaat of slecht starten zijn simpelweg onmogelijk op een EV.

Bovendien zullen ook de remblokken en -schijven minder verslijten omdat er bij het vertragen een deel van de energie wordt gerecupereerd via de elektromotor. De banden daarentegen ondervinden iets meer slijtage door het relatief hogere gewicht van een EV en het hogere motorkoppel dat op de weg moet worden overgebracht.

Globaal genomen kunnen we stellen dat een EV minder onderdelen heeft die onderhevig zijn aan slijtage, waardoor een onderhoudsbeurt minder tijd vraagt en ook goedkoper zal zijn dan bij een auto met verbrandingsmotor.

 

Hoeveel kost een Mode 3-laadkabel om aan een laadpunt te laden?

De prijs van een Mode 3-laadkabel hangt onder meer af van lengte, van de toegelaten stroom en of hij monofasig of driefasig moet zijn. Prijzen tussen 200 en 300 euro zijn gebruikelijk.
 

Hoeveel kost een Mode 2-laadkabel om via een stopcontact te laden?

Een Mode 2-laadkabel is duurder dan een Mode 3-laadkabel, omdat er een aantal beveiligingen ingebouwd worden, die anders in het laadpunt zitten. Hij zit vaak inbegrepen in de prijs van een EV. Anders betaal je al snel meer dan 400 euro.
 

Hoeveel kost een laadpunt?

De prijs van een laadpunt hangt uiteraard af van het vermogen en ook van de mogelijkheden om er vanop afstand mee te communiceren.

We proberen hier een ruwe indicatie te geven van de prijzen. In de praktijk zal de prijs uiteraard afhangen van je concrete wensen en situatie.

Prijzen voor een laadpunt gaan van ongeveer 600 euro voor een eenvoudig laadpunt van 3,7 kW (16 A, 230 V monofasig) tot ongeveer 1500 euro voor een laadpunt van 22 kW (32 A, 400 V driefasig) met communicatie vanop afstand.

De prijs voor het plaatsen en aansluiten zal afhangen van zaken zoals de afstand tussen het laadpunt en het verdeelbord, het type differentieel (A of B) dat vereist is, of er een transformator nodig is en of er nog plaats is voor een extra kring in het verdeelbord.

Tot slot is er de verplichte keuring van de elektrische installatie na het plaatsen van een laadpunt. Reken hiervoor ongeveer 100 euro.
 

Premie voor particulieren van de Vlaamse Overheid

over-de-premie

In Vlaanderen kunnen particulieren een premie krijgen voor een nieuwe volledig elektrische wagen. De premie geldt voor alle zero-emissie-wagens. In 2017 bedraagt ze maximaal 4.000 euro.

De exacte voorwaarden vind je hier.
 

BIV en verkeersbelasting

 

EV_rijdt_voorbij_belastingsdienst

In het Vlaams Gewest is een EV vrijgesteld van BIV (belasting op inverkeerstelling) en verkeersbelasting.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je in 2017 voor een EV het laagste tarief: 61,50 euro BIV en 79,07 euro jaarlijkse verkeersbelasting .

Deze voordelen gelden zowel voor particulieren als bedrijven.

 

Fiscale voordelen voor werkgevers

Een elektrisch bedrijfsvoertuig geeft een aantal fiscale voordelen t.o.v. een klassiek voertuig met verbrandingsmotor. Door de hoge fiscale aftrek en het lage Voordeel Alle Aard (VAA) is zowel de werkgever als de werknemer beter af.

De fiscale voordelen voor de werkgever zijn afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf. Een woordje uitleg:foto1

In een vennootschap zijn de kosten van aankoop en gebruik van een bedrijfswagen gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar. Een EV (of een ander voertuig met 0 gr CO2-uitstoot) geniet hier van een extra voordelige aftrekbaarheid van 120% in de vennootschapsbelasting. Ook de kosten van een oplaadpunt bij de werknemer thuis mogen meegeteld worden.

Ter vergelijking: voor benzine- en dieselmotoren bepaalt de CO2-uitstoot de maximale aftrekbaarheid. Een wagen die minder dan 60 gr CO2-uitstoot geniet van 100% fiscale aftrek, voor wagens die meer uitstoten is het aftrekpercentage lager.

De kosten van het elektrisch laden worden beschouwd als een brandstofkost waarop de schaal van 75% van toepassing is.

Voor een zelfstandige met een eenmanszaak of vrij beroep wordt er fiscaal geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende voertuigen. De fiscale aftrek is in deze rechtsvorm beperkt tot 75% voor het beroepsmatige gedeelte van de autokosten. Ook de elektriciteitskosten zijn 75% aftrekbaar.

De BTW op de autokosten kan - voor wat betreft het beroepsgebruik – worden afgetrokken tot een maximum van 50%. De BTW op de aankoop van een oplaadstation is echter 100% aftrekbaar, maar voor de elektriciteitskosten geldt weer een maximum van 50%.
 

Fiscaal voordeel voor de werknemer

Voor de werknemer is een elektrisch bedrijfsvoertuig eveneens fiscaal interessant omdat de waarde van de CO2-uitstoot zwaar doorweegt in de berekening van het Voordeel Alle Aard (VAA). Aangezien een elektrisch voertuig geen CO2-uitstoot, wordt enkel de cataloguswaarde meegenomen in de berekening van het VAA.

 

Vergoeding voor de kosten van het laden

 

foto2

 

De werkgever kan uiteraard toelaten dat zijn werknemers hun EV op het werk opladen.

Daarnaast kan hij hen één (of meerdere) laadpas(sen) geven, te vergelijken met een tankkaart. Daarmee kunnen ze opladen aan publieke laadinfrastructuur. De leverancier van de laadpas factureert de laadkosten rechtstreeks aan de werkgever.

Maar wat als de werknemer zijn wagen thuis wil opladen? Hoe kan hij vergoed worden voor de werkelijke kosten daarvan? Hiervoor bestaan er verschillende mogelijkheden:

  • De werkgever (of de leasemaatschappij) voorziet in de installatie van een laadstation laadpunt met ingebouwde energiemeter bij de werknemer thuis. Op deze manier worden de energiekosten voor het laden gemeten onafhankelijk van het andere verbruik
     
  • Sommige laadstations voorzien de mogelijkheid om de verbruiksgegevens automatisch door te sturen via internet. De werkgever kan dan zijn werknemer vergoeden voor het elektriciteitsverbruik. Een nadeel is dat de werknemer enkel voor het laden thuis vergoed wordt
     
  • Een alternatief is een laadkabel met ingebouwde energiemeter en eventueel een communicatiemodule
     
  • De werkgever kan voorzien in een forfaitaire netto vergoeding op de loonbrief om de kosten van het thuisladen te compenseren. Deze afspraken worden vastgelegd in de Car Policy en bieden een zeer eenvoudige oplossing voor beide partijen. De vergoeding dient rekening te houden met de gemiddeld gereden afstand, het aantal thuislaadbeurten en de werkelijke kostprijs van de elektriciteit
     
  • De werknemer kan vergoed worden op basis van een onkostennota. De werknemer registreert thuis de werkelijke laadkosten en laat ze vergoeden door de werkgever
     
  • Uiteraard is een combinatie van alle voorgaande systemen ook mogelijk