De drie manieren van laden (II)

Laden via een gewoon stopcontact (Mode 2)

Wanneer er geen laadpunt beschikbaar is en de snelheid geen rol speelt, dan kan je in veel gevallen laden via een gewoon, huishoudelijk stopcontact met aarding (Mode 2).
 

Huishoudelijk stopcontact met aarding

Huishoudelijk stopcontact met aarding


De Mode 2-laadkabel krijg je vaak bij aankoop van een EV mee. Het is een losse kabel met een “bakje” dat ervoor zorgt dat het laden veilig verloopt. Er zit een EV-connector en een gewone stekker aan. Het “bakje” heet eigenlijk ICCB (In-Cable Control Box) of IC-CPD (In-Cable Control- and Protecting Device). Het bevat de beveiligingen die anders in het laadpunt zitten en kan net zoals een laadpunt informatie uitwisselen met het EV.
 

Laadkabel voor Laden Via een Stopcontact

Laadkabel voor laden via een stopcontact (Mode 2)


Met een gewoon, huishoudelijk stopcontact, moet de laadstroom beperkt blijven tot 10 A. Kijk na of je laadkabel deze begrenzing bevat. Anders moet je een andere kopen.

Door die beperking tot 10 A, bedraagt het maximaal laadvermogen maar 2,3 kW. Met een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 km heb je dan ongeveer 8 uur nodig om voor 100 km bij te laden.

Bij meer dan 10 A kan een stopcontact dat lang in gebruik is, te warm worden, waardoor zelfs brand kan ontstaan! Dat zal de eerste keer misschien niet het geval zijn, maar door de hogere temperatuur verslijt het stopcontact sneller, waardoor de volgende keer de temperatuur nog hoger wordt. Een EV laden met meer dan 10 A via een gewoon stopcontact is dus echt geen goed idee.

Het  gebruik van een verlengkabel of stekkerdoos wordt sterk afgeraden, want die zorgen voor extra verliezen en kunnen te warm worden. Als je toch een verlengkabel of kabelhaspel wil gebruiken, moet die volledig afgerold worden! De temperatuur in een opgerolde kabel wordt immers ontoelaatbaar hoog, zelfs bij een laadstroom van maar 10A.

Het stopcontact moet aan 3 eisen voldoen:

  • De elektrische installatie in haar geheel en het stopcontact in het bijzonder moeten in goede staat zijn
  • Het stopcontact moet een aarding hebben
  • Bij een beperkt aantal EV’s is ook een zogenaamde “nulgeleider” vereist. Dat geldt ook voor sommige laadkabels voor Mode 2. Meer uitleg daarover vind je hier.

Als je twijfelt, kan een elektro-installateur je helpen.

Mode-2-laden moet niet per definitie via een gewoon stopcontact. Wie over een industrieel (CEE) stopcontact beschikt (zie CEE-stopcontacten), kan dat gebruiken (mits een Mode 2-laadkabel met de juiste stekker). Opgelet, CEE-stopcontacten zijn niet toegelaten in woningen, omdat ze geen kinderbeveiliging hebben (een klep die het stopcontact afsluit als het niet gebruikt wordt, is niet voldoende omdat die met één hand geopend kan worden).

 

Laden aan een snellaadstation (Mode 4)

Als je echt weinig tijd hebt, kan je gaan laden aan een snellaadstation. Die hebben een vermogen van 50 kW of meer. Bij een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 km kan je met 50 kW op een half uur voor ruim 100 km bijladen.

Snellaadstations werken met een manier van laden die Mode 4 heet. Vaak bieden ze ook Mode 3 aan, voor EV’s die niet uitgerust zijn voor Mode 4. Meer en meer EV's worden echter uitgerust voor Mode 4, standaard of in optie.

Bij een snellaadstation is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Omdat niet alle EV's hetzelfde stopcontact hebben, zijn veel snellaadstations uitgerust met drie kabels, met elk een andere EV-connector: Chademo, CCS2 en type 2. Met de Chademo-connector en de CCS2-connector laad je in Mode 4. Met de type 2-connector laad je in Mode 3; dan is het vermogen beperkt tot 43 kW (dat is het maximum .van de type 2-connector).

SNELLADEN

 Snellaadstation

CHADEMO

Chademo
(Mode4 - DC)

COMBO2

    CCS2
(Mode 4 - DC)

TYPE2

Type 2
(Mode 3 - AC)

Net zoals bij de andere manieren van laden, moet je er wel rekening mee houden dat de snelheid waarmee je kan laden ook afhangt de specificaties van je EV en van de toestand van de batterij. Als die bijvoorbeeld haar maximale temperatuur nadert, zal de laadsnelheid automatisch verlaagd worden.

Bij Mode 4 wordt gelijkstroom (DC) geleverd. Daarom spreekt men ook van DC-laden.

Snelladen is bedoeld voor de eerste 80%. Je kan de batterij helemaal vol laden, maar voor de laatste 20% heb je meer tijd nodig dan voor de eerste 80%. Wanneer er een wachtrij is aan het laadstation, is het beleefder om bij 80% te vertrekken.

Opmerkingen:

  • Zoals gezegd bestaan er snellaadstations die ook Mode 3 aanbieden. Het EV moet driefasig laden toelaten en het beschikbare vermogen aankunnen, anders kan je evengoed een gewoon laadpunt gebruiken
  • DC-laadstations zijn bedoeld voor publieke plaatsen. Ze zijn te duur en vragen een te zware elektriciteitsaansluiting om thuis te laten plaatsen, al is het uiteraard niet verboden
  • Mode 4 gebruikt een batterijlader die in het snellaadstation zit, niet die van het EV. Bij Mode 3 wordt wel altijd de batterijlader van het EV gebruikt
  • Tesla gebruikt een aangepaste versie van het type 2-stopcontact en de type 2-connector, waarlangs ook snelladen met Mode 4 mogelijk is