Aanvullende informatie (I)

Welke stekker past op een laadpunt (Mode 3)?

Ter herinnering: om spraakverwarring te vermijden, noemen we het uiteinde van de laadkabel dat op je EV past de EV-connector en bij een losse kabel spreken we aan de andere kant van de stekker.

Alle laadpunten voor Mode 3 in Europa hebben ofwel een vaste laadkabel, ofwel past er een zogenaamde “Mennekes”-stekker op (naar de fabrikant die het type ontwikkeld heeft). Officieel spreekt men van type 2 (zowel voor het stopcontact als de stekker).
 

Mode 3-laadpunt stopcontact & stekker

Mennekes-stopcontact voor een laadpunt en bijhorende Mennekes-stekker (= type 2)

Opmerking: een aantal EV is zelf ook uitgerust met een stopcontact, waarop een EV-connector van type 2 past. De stekker voor in het laadpunt en de EV-connector zijn echter niet identiek maar complementair (zie foto’s hieronder). Daardoor kan je de laadkabel maar in één richting aansluiten, ook als beide uiteinden van type 2 zijn.

 

EV-connector_Mennekes_type2

Mennekes-stopcontact op een EV en bijhorende EV-connector (= type 2)

 

Welke EV-connectoren passen op een EV?

Ter herinnering: om spraakverwarring te vermijden, noemen we het uiteinde van de laadkabel dat op je EV past de EV-connector en bij een losse kabel spreken we aan de andere kant van de stekker.

Voor Europa bestaan er 4 verschillende stopcontacten waarmee een EV uitgerust kan zijn. Enkel bij sommige heel kleine EV’s is de laadkabel vast verbonden met het voertuig en is er dus geen stopcontact op het voertuig.

1) Het Mennekes-stopcontact (officieel: type 2):
      Hierop past enkel een Mennekes-connector (= type 2)

EV-connector_Mennekes_type2

Mennekes-stopcontact op een EV en bijhorende Mennekes-connector (type 2)

  • Het wordt gebruikt om te laden aan een laadpunt (Mode 3) of via een stopcontact (Mode 2)

  • Tesla gebruikt een aangepaste versie van het type 2-stopcontact en de type 2-connector, waarlangs ook snelladen met Mode 4 mogelijk is

  • Een laadpunt (Mode 3) heeft ofwel een vaste kabel of ook een type 2-stopcontact. Dat is niet identiek maar complementair aan dat op een EV

2) Het Combo 2-stopcontact:

  • Hierop past een Mennekes-connector (= type 2) om te laden via een laadpunt of stopcontact (zie  hierboven)
  • en ook een Combo 2-connector voor snelladen met DC (Mode 4)

EV-connector_Combo2

Combo 2-stopcontact (midden) met de 2 EV-connectoren die erop passen:
links de Mennekes (type 2) en rechts de Combo 2

  • Een andere aanduiding voor Combo is CCS (van “Combined Charging System”)

3) Het Yazaki-stopcontact (officieel: type 1):
      Hierop past enkel een Yazaki-connector (= type 1)

EV-connector_Yazaki_type1

Yazaki-stopcontact en bijhorende Yazaki-connector (type 1)

  • Het wordt gebruikt om te laden aan een laadpunt (Mode 3) of via een stopcontact (Mode 2)

  • Hiermee kan alleen monofasig  geladen worden

  • Een laadpunt (Mode 3) heeft nooit een Yazaki-stopcontact

4) Het Chademo-stopcontact:
      Hierop past enkel een Chademo-connector

EV-connector_Chademo

Chademo-stopcontact en EV-connector voor snelladen (Mode 4)

  • Het wordt uitsluitend gebruikt voor snelladen met DC (Mode 4)

  • Een EV met Chademo-stopcontact heeft ook altijd een Yazaki- of Mennekes-stopcontact (type 1 of 2) om te laden via een laadpunt of stopcontact

Samengevat:

Op elk EV* past ofwel een Mennekes-connector (type 2) ofwel een Yazaki-connector (type 1). Die dient voor het laden via een laadpunt (Mode 3) en via een stopcontact (Mode 2).

Op EV’s die zijn uitgerust voor snelladen met DC (Mode 4) past bovendien één van volgende connectoren:

  • Combo 2 = CCS 2
  • Chademo
  • Een aangepaste versie van de type 2-connector (enkel bij Tesla)

* Bij sommige heel kleine EV’s is de laadkabel vast verbonden met het voertuig.